×
نام و نام خانوادگی
بازخوانی ...
1 اخبار
2 مشارکت با کنسرسیوم
3 -
4 پایان نامه
5
6 -
7 نسخ خطی
9 -
12 کتاب
8 درباره کنسرسیوم
10 راهنما
11 صاحبین محتوا
چگونه محتوای مورد نیاز خود را مشاهده یا دانلود کنیم؟
مشارکت با کنسرسیوم

برای عضویت در کنسرسیوم محتوای ملی، ابتدا باید عضو پرتال کنسرسیوم شوید. برای عضویت در پرتال اینجا را کلیک کنید و بعد از پر کردن فرم مربوطه مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

توجه: در حال حاضر عضويت در كنسرسيوم محتوای ملی فقط برای اشخاص حقوقی مقدور است.

1. مطالعه‌ شرایط عضویت

برای مشاهده شرایط عضویت در کنسرسیوم، بر روی هر کدام از لینک‌های زیر کلیک کنید.

برای دریافت فایل کامل شرایط عضویت اینجا را کلیک کنید.

2. ارسال فرم اطلاعاتِ موسسه

پس از مشاهده‌یِ شرایط عضویت در کنسرسیوم و منطبق بودن شرایط شما با آن، شما باید فرم اطلاعات مربوط به موسسه خود را یا به صورت آن لاین در اینجا پر کنید و یا برای دریافت فرم اینجا را کلیک کنید و بعد از پر کردن فرم اطلاعات موسسه، آن را به آدرس info@icnc.ir و یا به آدرس پستی دبیرخانه کنسرسیوم، ارسال کنید.

3. تایید توسط دبیرخانه

پس از این‌که فرم خود را ارسال کردید، درخواست شما توسط کمیته‌‌‌ای در دبیرخانه‌یِ کنسرسیوم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

4. تبادل تفاهم نامه

پس از تایید شدن فرم اطلاعات شما توسط کمیته، یک تفاهم‌نامه با شما امضاء خواهد شد. برای مشاهده و دریافت فایل تفاهم نامه اینجا را کلیک کنید.

5. برقراری ارتباط فنی ما بین پرتال کنسرسیوم و سایت شما

6. امکان جستجوی شما از طرف پرتال


  • خلاصه‌ی مراحل عضویت را می‌توانید به صورت شماتیک در اینجا ببینید.
جستجو
جستجو در 765,203 کتاب
جستجو
جستجو در 192,542 نسخه خطی
کنسرسیوم محتوای ملی چیست؟
کنسرسیوم محتوای ملی، گردهم‌آیی مجموعه‌ای از نهادهای تولیدکننده و صاحب محتوا است که در اوایل سال 1387با هدف تأمین دسترسی هر چه سریع‌تر پژوهشگران و شهروندان ایرانی به محتوای مورد اطمینان تشکیل شد. دوازده صاحب محتوایِ بزرگ کشور با تشکیل کنسرسیوم محتوای ملی، متعهد شدند منابع دیجیتال خود را بر روی درگاه اینترنتی www.icnc.ir با هم به اشتراک بگذارند تا کاربران بتوانند در منابع تمام این مراکز جستجو کرده و منابع مورد نیاز خود را دریافت کنند.
هیئت مؤسسان چه نهادهایی هستند؟
  • بنیاد دایره‌المعارف اسلامی
  • پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران
  • دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
  • سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
  • سازمان تبلیغات اسلامی
  • سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
  • کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران
  • کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی
  • مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی
  • مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری (شیراز)
  • مرکز نشر دانشگاهی
  • موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان
چرا کنسرسیوم تشکیل شد؟
دسترسی آسان و ارزان پژوهشگران و شهروندان ایرانی به یک بانک بزرگ تجمیع اطلاعات در سطح ملی مهم‌ترین دلیل تشکیل کنسرسیوم بود. اطلاعاتی دقیق، قابل اعتماد و طبقه‌بندی شده که می‌توانند منبع تغذیه‌ایی مناسب برای پژوهشگران و دانشجویان ایرانی باشند.
نحوه مدیریت کنسرسیوم به چه شکل است؟ و ریاست آن بر عهده کیست؟
همان طور که از اسم کنسرسیوم نیز مشخص است؛ این مرکز به صورت جمعی اداره شده و همه اعضا در تصمیم‌گیری‌های آن دخیل هستند. ریاست کنسرسیوم به صورت دو سالانه و با رأی گیری از میان هیئت مؤسس انتخاب خواهد شد. اولین رئیس کنسرسیوم آقای دکتر رهبر (رئیس وقت دانشگاه تهران) بودند و رئیس فعلی آقای دکتر رجبی (رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس) هستند. همچنین دبیرخانه دائمی کنسرسیوم در موسسه تبیان قرار دارد و دبیر کنسرسیوم محتوای ملی آقای دکتر علیرضا طالب پور هستند.
چه نوع منابع اطلاعاتی را می‌توان بر روی درگاه کنسرسیوم به اشتراک گذاشت؟
به طور کلی هر نوع اطلاعاتی که بتوان آن را به صورت دیجیتالی تولید کرد، می‌تواند بر روی درگاه کنسرسیوم قرار بگیرد مانند: کتاب، مقاله، پایان نامه، فیلم، صوت، عکس، نقشه، نسخه خطی و...
ارتباط فنی اعضا با درگاه کنسرسیوم به چه صورت انجام می‌شود؟
ارتباط با پایگاه‌های اعضاء در درگاه کنسرسیوم محتوای ملی، به صورت برخط (آن‌لاین) است و فراداده‌های این اعضاء به کمک پروتکل استاندارد OAI-PMH در درگاه کنسرسیوم ذخیره مي‌شوند تا نتایج جستجو به سرعت و به صورت یکپارچه در اختیار کاربر قرار گیرد. دسترسی کاربران به اشیاء دیجیتال نیز با دسترسی وب سرویسی که هر کدام از اعضاء در اختیار درگاه کنسرسیوم قرار می‌دهند امکان پذیر است. به این ترتیب هم تمامی حقوق مادی و معنوی منبع برای صاحب محتوا محفوظ می‌ماند و هم هیچ منبعی از دست صاحب محتوا خارج نخواهد شد.
اگر صاحب محتوا منابع غیردیجیتال داشته باشد، چگونه می‌تواند از کنسرسیوم استفاده کند؟
امکان سفارشِ دیجیتال سازی برای کاربران، یکی از ویژگی‌های درگاه کنسرسیوم است. به این ترتیب در صورتی که منبعی دارای شی دیجیتال نباشد؛ کاربر می‌تواند هزینه دیجیتال سازی را پرداخت و سفارش آن را برای صاحب محتوا ارسال کند. این ویژگی ضمن کمک به فرآیند دیجیتال‌سازی از طریق تامین منابع مالی، این فرآیند را براساس نیاز و علاقه کاربر منظم می‌کند.
آیا امکان فروش محتوا بر روی درگاه کنسرسیوم وجود دارد؟
بله، هر یک از صاحبان محتوا می‌توانند بنا بر سیاست‌های داخلی خود اقدام به فروش منابع دیجیتال خود کنند.
مزایای کنسرسیوم برای صاحبان محتوا چیست؟
  • گسترش محدوده مخاطبان، همراه با حفظ هویت صاحب محتوا
  • حضور موثر در عرصه مجازی همراه با افزایش تعداد کاربران اینترنتی
  • ایجاد ارتباط نزدیک و اثرگذار با دیگر صاحبان محتوا
  • درآمدزایی از فروش محتوا بر روی درگاه کنسرسیوم و یا دریافت سفارش دیجیتال سازی
مزایای کنسرسیوم برای استفاده کنندگان و پژوهشگران چیست؟
  • دسترسی آسان به حجم گسترده‌ای از اطلاعات در هر زمان و از هر مکان
  • دسترسی به انواع محتوا (کتاب، مقاله، نسخه خطی، عکس، سند و...) در قالب صوت، تصویر، متن، ویدئو و...
  • امکان جستجوی یکپارچه و مفهومی در شبکه‌‎ای از اطلاعات مرتبط و کاهش هزینه دسترسی به محتوا
اهداف پیش روی کنسرسیوم چیست؟
  • تغییر فرهنگ پژوهش و استناد در محتوا و مقابله با سرقت علمی
  • اتصال به سیستم‌های کتابخانه‌ای و محتوایی بین‌المللی
  • ایجاد سیستم رتبه بندی و ارزش گذاری محتوا بر اساس معیارهای بررسی شده علمی – اجرایی
  • ایجاد سیستم ارجاع به منبع و استناد
  • ایجاد شبکه اجتماعی کاربران و تولیدکنندگان محتوا شامل:
    • ایجاد شبکه تعامل صاحبان محتوا
    • ایجاد شبکه تعامل پژوهشگران
چگونه به کنسرسیوم بپیوندیم؟
برای کسب اطلاعات بیشتر برای عضویت در کنسرسیوم، می‌توانید فرم عضویت صاحبان محتوا در درگاه کنسرسیوم را پر کنید و یا با شماره 22431737 -021 تماس حاصل فرمایید.
جستجو
جستجو در 47,300 پایان نامه
جستجو
جستجو در 747,990 مقاله
جستجو
جستجو در 288,448 منابع انگلیسی
صاحب محتوا از نگاه کنسرسیوم کیست؟

تولیدکنندگان، ناشران، کتابخانه ها و تمامی شخصیت های حقوقی‎ای که حق کپی و یا اجازه ی نشر محتوای در اختیارشان را مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایران دارند، صاحب محتوا شناخته می شوند. کتابخانه ها، باید مجوز نشر محتوا به صورت تعداد محدودی از صفحات و یا بخشی از محتوا در اختیارشان باشد. تولیدکنندگان، ناشران و شخصیت های حقوقی دیگر، باید مجوز رسمی نشر و یا حق کپی رسمی محتوا در اختیارشان باشد.

پیوستن به کنسرسیوم

  • نیازهای صاحب محتوارعایت حق کپی (کپی رایت)
    • مجوز رسمی حق انتشار و یا حق کپی محتوای در اختیار
    • در اختیار داشتن کتابخانه دیجیتال قابل اتصال به کنسرسیوم یا امکان تهیه و راه اندازی آن
    • امکان پشتیبانی از محتوای در اختیار (به روز رسانی، ارائه خدمات و رفع مشکلاتی که از سوی صاحب محتوا پیش آمده باشد)
  • در کنسرسیوم محتوای ملی، رعایت کپی رایت از مهم ترین اولویت ها است. به این منظور، از صاحب محتوا غیر از فراداده (متادیتا) چیزی دریافت نمی‌کند. با راه حلی که کنسرسیوم در پیش گرفته است، در صورتی که نیاز به دریافت محتوا از سوی کاربر باشد، با موافقت صاحب محتوا، فقط موردی که درخواست شده به طور مستقیم از کتابخانه دیجیتال صاحب محتوا به کاربر تحویل داده می شود.

  • ارتباط فنی

    ارتباط فنی سیستم صاحب محتوا و کنسرسیوم، از طریق استاندارد OAI-PMH برقرار می شود. در این شیوه، نرم افزار کتابخانه دیجیتال صاحب محتوا با استفاده از پروتکل OAI به کنسرسیوم وصل می شود و درگاه اینترنتی کنسرسیوم، پس از دریافت فراداده ها و انتقال آن، در صورت نیاز و تقاضای کاربران، محتوا را از کتابخانه دیجیتال صاحب محتوا مستقیما در اختیار کاربر می گذارد و در هیچ محل دیگری ذخیره سازی نمی کند.

خدمات کنسرسیوم

  • از کتابدار بپرس

    در این خدمت، هر کدام از اعضای هسته کنسرسیوم یک کارشناس مشخص کرده‌اند تا به سوالات تخصصی کاربران در زمینه نحوه دسترسی به اطلاعات، به صورت آن‌لاین پاسخ دهند. این بخش، دقیقا ارتباط بر خط با کتابداران کنسرسیوم است.

  • سیستم سفارش دیجیتال سازی

    برخی از مدارک، با توجه به قوانین کپی رایت قابل به ارائه رایگان یا فروش به صورت کامل نیستند. در این موارد، کاربر صفحات اول (اغلب فهرست) شیء دیجیتال مورد نظر خود را مشاهده کرده، با پرداخت هزینه اسکن و اعلام صفحات مورد نیاز خود، شیء دیجیتال سفارش خود را دریافت می کند. در این سیستم، کنسرسیوم پس از دریافت سفارش، صاحب محتوا را مطلع می کند تا اسکن و دیجیتال سازی را انجام دهد و برای کاربر ارسال کند.

  • سیستم فروش

    امکان خرید مقالات و محتوایی که صاحب محتوا به صورت شیء دیجیتال کامل برای فروش ارائه می کند را به کاربران می دهد.

  • خدمات مربوط به فعالیت های مالی مرتبط با صاحب محتوا

    صاحب محتوا در سیستم کنسرسیوم، مختار است محتوای خود را به هر قیمتی که مایل است ارائه کند. کنسرسیوم با نگهداری دقیق اطلاعات مالی مربوط به هر خرید، اطلاعات مالی هر صاحب محتوا را در لحظه نگه داری می کند. در پایان هر دوره دو ماهه، کنسرسیوم پس از کسر 20% هزینه نگهداری از فروش صاحب محتوا باقی مانده آن را به حساب وی واریز می کند.

  • ایجاد، به روز رسانی و نگهداری سیستم دسترسی و پایگاه اینترنتی کنسرسیوم

    کنسرسیوم با ایجاد سیستم پایگاه اینترنتی و پایگاه داده ها، تا کنون توانسته است خدمات بسیاری به کاربران ارائه کند. بررسی نظرات کاربران و تائید آن ها، پاسخگویی به تماس های کاربران، به روز رسانی سیستم، رفع اشکالات و مسائل سیستم کنسرسیوم نیز هر روز انجام می شود تا کاربران و صاحبان محتوا تجربه ای مناسب از خدمات داشته باشند.

آنچه صاحب محتوا باید انجام دهد

  • نگهداری سیستم

    صاحب محتوا باید نگهداری از سیستم خود و پشتیبانی آن را به عهده بگیرد. به عنوان مثال در صورت ارائه خدمت سفارش دیجیتال سازی، اسکن کردن محتوا و دیجیتال سازی آن به عهده صاحب محتوا است. به روز رسانی سیستم و حل مشکلاتی که از سوی صاحب محتوا ایجاد شده است نیز از کارهایی است که باید انجام شود.

  • تعامل با کنسرسیوم

    ارتباط مداوم و موثر با دبیرخانه کنسرسیوم، موجب هماهنگی هر چه بیشتر و ارائه هر چه بهتر خدمات به کاربران و صاحبان محتوا خواهد شد. به همین جهت، لازم است صاحبان محتوا تعامل با کنسرسیوم را در دستور کار خود قرار دهد.


تست
ورود به درگاه کنسرسیوم
Loding



رمز عبور خود را فراموش کرده ام.
چنانچه تا کنون عضو سایت نشده اید ثبت نام کنید.
درباره کنسرسیوم
ما مجموعه‌ای از كتابخانه‌ها و سازمان‌های دارای منابع اطلاعاتی (کتاب، نشریه، نسخه‌های خطی، عکس، صدا، فیلم و... ) هستیم که با هدف تامین نیازهای پژوهشگران و شهروندان ایرانی برای دسترسی هر چه سریع‌تر به محتوای مورد نظر خود، کنسرسیوم محتوای ملی را تشکیل داده‌ایم. برای رسیدن به این هدف، قصد داریم با بسترسازی مناسب و جلب مشارکت دیگر تولید کنندگان محتوا به گرد آوری، تبدیل، سازماندهی و حفاظت اطلاعات به شکل رقومی و در سطح ملی، بپردازیم.