×
نام و نام خانوادگی
بازخوانی ...
اطلاعات کتابشناختی
عنوان اصلی: مقايسه نقشه ذهني كاربران پيام‌رسان‌هاي داخلي با پيام‌رسان‌هاي خارجي
عنوان: :Comparing of mental map of Iranian and foreign mobile instant massages
پدیدآورندگان : رضا ‏خادم حسيني‏ (پديدآور)
دانشگاه علامه طباطبائي (پديدآور)
نوع : متن
جنس : مقاله
catalog
چاپ
صاحب محتوا :

کتابخانه دیجیتالی دانشگاه علامه طباطبایی (ره)

توصیفگر : Social Map
ZMET technique
Phenomenology
روش زيمت
consumer behavior
نقشه اجماعي
پيام‌رسان‌هاي اجتماعي
پديدارشناسي
رفتار مصرف‌كننده
Mobile Instant Messaging
وضعیت نشر : تهران : : دانشگاه علامه طباطبائي ، ، ۱۳۹۹
مشخصات فیزیکی : ش،۱۶۰ص. : جدول،نمودار،مصور،دیجیتالی، پی دی اف
خلاصه : Social media usage has become a part of living in the society in our country. This usage is currently on its ascending trend. Mobile instant messaging applications such as Telegram, WhatsApp, Soroush, and Bale account for a significant part of social media which consume the most time users spend amongst all social media. Up to January 2020, from a population of approximately 84 million, nearly 34 million people had been using social media, and none of the national instant messaging applications was a priority for Iranian users. Considering issues such as the immense volume of information and users, and the increase in the number of users so that a 39% increase (about 9 million users) was observed between January 2019 and January 2020, disinclination of users towards utilizing Iranian social media gains significance. This study investigates the reason for such disinclination towards Iranian instant messaging applications and its comparison with one towards foreign instant messaging applications so that analyzing the differences between the two from the users’ point of view provides for a model for designing an Iranian instant messaging application in accordance to the users’ taste. Using a phenomenological approach and one of the techniques of this approach, i.e. the Zaltman metaphor elicitation technique (ZMET), which is considered among the qualitative methods, this study elicits the users’ conceptual maps with respect to Iranian and foreign instant messaging applications and conducts a conceptual comparison between its constructs regarding the users’ concept. To this aim, 15 students from the universities in Tehran Province were selected using indicators for measuring obsession, and interviews were conducted using ZMET, where social maps of two instant messaging applications were elicited. Two social maps were compared in constructs so that we could find the difference of each construct from the users’ point of view. There were a greater number of constructs elicited from the Iranian instant messaging application than those obtained from a foreign instant messaging application, which is indicative of the users’ concern about the Iranian instant messaging application. However, most of these constructs were negative in nature, and analyzing them indicates that the issues with Iranian instant messaging applications partly reside in their design and technical problems and partly stem from management problems. In the end, the comparison between instant messaging applications was analyzed and recommendations were proposed for developers and managers in order to design an Iranian instant messaging application with regards to user needs.
یادداشت :
/ رضا خادم حسینی
عنوان از روی صفحه نمایش عنوان
کتابنامه: ص.۹۴-۱۰۰
ملزومات سیستم: ویندوز xp+ ، ادوب اکروبات ریدر 9+ ، موزیلا فایر فاکس 23+ ، اینترنت اکسپلورر 9+ ، گوگل کروم 23+
شناسه : 798483
تاریخ ایجاد رکورد : 1399/8/20
قیمت شيء دیجیتال : فاقد شيء دیجیتالی


* محتوای این صفحه توسط کارشناسان این درگاه ویرایش نشده است. لطفا در صورت مشاهده ایراد در محتوا از این طریق اطلاع رسانی کنید.

دیدگاه شما

تست
ورود به درگاه کنسرسیوم
Loding



رمز عبور خود را فراموش کرده ام.
چنانچه تا کنون عضو سایت نشده اید ثبت نام کنید.
درباره کنسرسیوم
ما مجموعه‌ای از كتابخانه‌ها و سازمان‌های دارای منابع اطلاعاتی (کتاب، نشریه، نسخه‌های خطی، عکس، صدا، فیلم و... ) هستیم که با هدف تامین نیازهای پژوهشگران و شهروندان ایرانی برای دسترسی هر چه سریع‌تر به محتوای مورد نظر خود، کنسرسیوم محتوای ملی را تشکیل داده‌ایم. برای رسیدن به این هدف، قصد داریم با بسترسازی مناسب و جلب مشارکت دیگر تولید کنندگان محتوا به گرد آوری، تبدیل، سازماندهی و حفاظت اطلاعات به شکل رقومی و در سطح ملی، بپردازیم.