×
نام و نام خانوادگی
بازخوانی ...
اطلاعات کتابشناختی
عنوان اصلی: سنجش كيفيت خدمات كتابخانه مركزي دانشگاه علم و فرهنگ از ديدگاه كاربران
پدیدآورندگان : احمدرضا احمدي ميرقائد (پديدآور)
نوع : متن
جنس : مقاله
catalog
چاپ
صاحب محتوا :

کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

توصیفگر : رضايت كاربران
كيفيت خدمات كتابخانه ها
ارزيابي كتابخانه هاي دانشگاهي
ليب كوآل
وضعیت نشر : ‭۱۳۹۳‬
خلاصه : :هدف پژوهش حاضر سنجش سطوح کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه علم و فرهنگ با استفاده از ابزار استاندارد‭LibQual‬ ، بررسی اختلاف میان انتظارات کاربران و سطح خدمات دریافتی، تعیین مولفه ها و خدماتی که نیازمند ارتقا و بهبود هستند و اولویت بندی مولفه ها از دیدگاه کاربران عضو کتابخانه می باشد .در این پژوهش سنجش کیفیت خدمات کتابخانه، بر اساس انتظارات کاربران در سه سطح حداقل، حداکثر و دریافت برآورد و تحلیل شده است .جامعه ی آماری این پژوهش، شامل‭2250‬ نفر از کاربران عضو کتابخانه مرکزی دانشگاه علم و فرهنگ مشتمل بر دانشجویان دکتری، دانشجویان کارشناسی ارشد، دانشجویان کارشناسی، اعضای هیات علمی و کارکنان می باشد .با توجه به حجم گسترده و پراکندگی جمعیت مورد مطالعه، روش نمونه‌گیری، تصادفی طبقه‌بندی شده است .با استفاده از فرمول نمونه‌گیری کوکران، تعیین برآورد حجم نمونه با ضریب اطمینان‭95‬ محاسبه گردید که‭328‬ نفر) کارشناسی‭179‬ نفر، کارشناسی ارشد‭117‬ نفر، عضو هیات علمی‭16‬ نفر، دانشجوی دکتری‭7‬ نفر و کارکنان‭9‬ نفر(به‌دست آمد. یافته های پژوهش نشان می دهد که سطح خدمات دریافتی در بعد تاثیرگذاری خدمات، در کتابخانه مرکزی دانشگاه علم و فرهنگ با میانگین‭(33/7)‬ نسبت به ابعاد دیگر بیشتر است .و بعد از آن، مولفه ی کنترل اطلاعات با میانگین‭(27/6)‬ قرار دارد و در مرتبه آخر، کتابخانه به عنوان یک مکان با میانگین‭(58/3)‬ پائین ترین سطح خدمات دریافتی را به خود اختصاص داده اند .در سطح گزاره ها بالاترین میانگین‭(30/7)‬ مربوط به گزاره شماره)‭2‬ توجه به فرد فرد استفاده کنندگان (و پائین ترین گزاره با میانگین‭(56/3)‬ مربوط به گزاره)‭20‬ یک محیط راحت و خوشایند (می باشد .بر اساس این پژوهش مهمترین مولفه ها از دیدگاه کاربران به ترتیب مولفه کنترل اطلاعات‭(07/60‬ درصد(، مولفه اثر خدمت‭(21/26‬ درصد (و مولفه کتابخانه به عنوان یک مکان‭(72/13‬ درصد (می باشد .در نتیجه با استفاده از یافته های میدانی به دست آمده و به منظور ارتقای سطح کیفیت خدمات در این کتابخانه دانشگاهی، راه کارها و پیشنهاداتی ارائه شده است
یادداشت :
/استاد راهنما: رضا ملکی
؛استاد مشاور: عصمت مومنی
شناسه : 601265
تاریخ ایجاد رکورد : 1395/8/20
قیمت شيء دیجیتال : فاقد شيء دیجیتالی


* محتوای این صفحه توسط کارشناسان این درگاه ویرایش نشده است. لطفا در صورت مشاهده ایراد در محتوا از این طریق اطلاع رسانی کنید.

دیدگاه شما

تست
ورود به درگاه کنسرسیوم
Loding



رمز عبور خود را فراموش کرده ام.
چنانچه تا کنون عضو سایت نشده اید ثبت نام کنید.
درباره کنسرسیوم
ما مجموعه‌ای از كتابخانه‌ها و سازمان‌های دارای منابع اطلاعاتی (کتاب، نشریه، نسخه‌های خطی، عکس، صدا، فیلم و... ) هستیم که با هدف تامین نیازهای پژوهشگران و شهروندان ایرانی برای دسترسی هر چه سریع‌تر به محتوای مورد نظر خود، کنسرسیوم محتوای ملی را تشکیل داده‌ایم. برای رسیدن به این هدف، قصد داریم با بسترسازی مناسب و جلب مشارکت دیگر تولید کنندگان محتوا به گرد آوری، تبدیل، سازماندهی و حفاظت اطلاعات به شکل رقومی و در سطح ملی، بپردازیم.