×
نام و نام خانوادگی
بازخوانی ...
اطلاعات کتابشناختی
عنوان اصلی: بررسي ياد گيري تركيبي در اموزش پزشكي
پدیدآورندگان : جليل حاجيلو (پديدآور)
صمد رمزي (پديدآور)
نوع : متن
جنس : مقاله
الكترونيكي
زبان : فارسي
صاحب محتوا :

انتشارات بوم سازه (پایگاه سیویلیکا)

وضعیت نشر : نخستين همايش ملي علوم تربيتي و روان شناسي
خلاصه : يادگيري سرآغاز نياز به تكامل و بهتر شدن است. بديهي است كه هر چه علم و دانش بشري تكامل و توسعه بيشتري پيدا كند، نياز به تحول در يادگيري و سازو كارهاي آن بيشتر خواهد شد. در سالهاي گذشته ، آموزشهاي الكترونيك از رونق و توجه شاياني برخوردار بوده است. همزمان با گسترش و توسعه فناوريهاي جديد در زمينه آموزش ، سبك هاي جديدي از فعاليتهاي آموزشي پا به عرصه وجود نهاده اند كه امروزه از آنها به عنوان «يادگيري تركيبي» نام مي برند. «يادگيري تركيبي» به عنوان يك سازو كار جديد بر استفاده متنوع و گسترده از روشهاي يادگيري تاكيد دارد.توجه درانتخاب و به كار گيري ابزار متناسب با موقعيت يادگيرنده براي بالا بردن كيفيت يادگيري از اصول اوليه يادگيري، تركيبي است.يادگيري تركيبي با بكارگيري ابزارهاي متنوع و فناوريهاي پيشرفته ،سعي در بهبود كيفيت و توسعه كمي فعاليتهاي آموزشي در دو بعد عمودي و افقي دارد . در بعد افقي سعي بر گسترش دامنه و ابعاد وسايل كمك آموزشي در فرايند آموزش دارد ، به گونه اي كه با تركيب بهينه اين وسايل بالاترين كيفيت حاصل شود. در بعد عمودي به عمق مساله يادگيري و چگونگي درك بهتر مواد آموزشي مي پردازد و اينكه چه تكنيك هايي در چه زمانهايي به درك بهتر مطالب و يادگيري بهينه منجر مي شود .ناگفته پيداست كه مانند تمام روشهاي يادگيري ، هدف اوليه و اساسي اين روش نيز كاهش هزينه و بالا بردن كيفيت خروجيهاست. چنين به نظر مي رسد كه يادگيري تركيبي، تلفيقي از رويكرد سيستمي و نگرش اقتضايي به يادگيري است . اين بدان معني است كه ضمن توجه به ارتباط ميان تمامي اجزا به عنوان يك كل به شرايط به كارگيري اين ابزار ها در راستاي تحقق بهترين نتيجه، توجه ويژه اي مي شود .يادگيري تركيبي از شيوه هاي نوين آموزشي است كه انواع مختلفي از روش ها و رويكردهاي آموزشي را با هدف ارتقاي تجربيات يادگيري دانشجويان با يكديگر تلفيق مي نمايد .سيستم آموزش الكترونيكي تركيبي با استفاده از فناوري هاي پيشرفته و متنوع سعي در بهبود كيفيت يادگيري دارد . يادگيري تركيبي به رويكرد آموزشي اطلاق مي شود كه در آن تلفيقي از آموزش حضوري و بر خط (online) ارائه مي شود. بدين ترتيب كه برنامه درسي بررسي شده و با توجه بهاهداف و ماهيت درس در مورد بخش هاي حضوري و غيرحضوري برنامه تصميم گيري مي شود. بدين ترتيب از مزاياي هر دو نوع سيستم آموزش حضوري و برخط استفاده شده و مطالعات نشان داده اند كه كارايي سيستم تركيبي از كارايي هر دو سيستم به تنهايي بيشتر است و رضايت دانشجويان نيز بيشتر تامين مي شود. اين رويكرد به خصوص در علوم پزشكي با توجه به اهميت يادگيري مهارت ها و ارتباطات بينفردي، موفق تر است. آموزش الكترونيكي تركيبي به عنوان يك ساز و كار جديد كه روش هاي يادگيري و تدريس متنوعي را با هم ادغام مي نمايد؛ موجب رضايت مندي بيشتري در دانشجويان و استادان شده است و مي تواند با امكان انعطاف پذيري در يادگيري و با قابليت بهره گيري از مزاياي هر دو روش آموزش حضوري و الكترونيكي، يادگيري را افزايش دهد. از اين رو پيشنهاد مي گردد به عنوان يك روش ارائه آموزشمؤثر، در دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور مورد توجه قرار گيرد. با توجه به پيشرفت صعودي علم در رشته هاي توانبخشي و با توجه به اين كه اين رشته ها تركيبي از علوم نظري و باليني به صورت توأممي باشند، نياز به استفاده از رويكردهاي نوين آموزش هاي دانشگاهي در اين رشته ها احساس مي شود. يادگيري تركيبي، يك برنامه آموزشي مبتني بر استفاده هم زمان از چندين روش آموزشي است كه در نهايت باعث صرفه جويي در وقت و هزينه و بهبود عملكرد باليني مي شود. در اين روش، استفاده هم زمان از يادگيري الكترونيكي براي تكميل آموزش هاي دانشگاهي، همراه با كارگاه هاي تكميلي باليني جهت ايجاد تجربه باليني مؤثرتر هدف نهايي است . در اين مقاله نويسنده به بررسي اموزش تركيبي در اموزش پزشكي ميپردازد. براي اين منظور تعدادي از اساتيد دانشگاه علوم پزشكي انتخاب شدند تا به سوالات نويسنده كه برگرفته از پرسشنامه ( ميترا ذولفقاري و همكاران) در رابطه با اموزش تركيبي پاسخ دهند. نتايج حاصل ازتحليل درصدي نشان ميدهد اكثريت اساتيد با اموزش تركيبي موافق بودند نويسنده در نهايت به اين نتيجه ميرسد كه در جهان پرشتاب امروز فناوري اطلاعات و ارتباطات، تحولي عظيم را در زمينه آموزش و يادگيري ايجاد كرده است، به طوري كه امروزهآموزش هاي الكترونيكي در حال جايگزين شدن با شيوه هاي آموزش سنتي است. از طرف ديگر تحقيقات نشان داده است كه آموزش هاي الكترونيكي صرف نيز داراي محدوديت هاي خاص خود هستند و نمي توانند به طور كامل جايگزين آموزش سنتي (چهره به چهره) شوند. بنابراين با وجود مزايا و معايب هر دو روش آموزشي، متخصصان امور آموزشي سعي مي كنند تا روش هاي مختلف را با هم تركيب كنند و معتقدند كه يادگيري تركيبي، يك رويكرد اثربخش براي حل اين مشكلات است. هدف مقاله حاضر معرفي رويكرد يادگيري تركيبي و بررسي ميزان اثربخشي آن در فرآيند آموزش بود . به نظر مي رسد كه يادگيري تركيبي با داشتن مزيت هاي هر دو رويكرد آموزش (سنتي و الكترونيكي) يك رويكرد موثر براي افزايش اثربخشي يادگيري، سهولت دسترسي به مواد آموزشي و افزايش اثربخشي هزينه ها باشد. همچنين به دليل ارايه فرصت هاي مختلف به منظور يادگيري، موجب آن مي شود كه در كنار افزايش جذابيت آموزش، به تفاوت هاي فردي فراگيران نيز به طور مناسبي توجه شود، زيرا همه افراد به يك شيوه ياد نمي گيرند و به همين دليل استفاده از روش هاي مختلف براي آموزش ضروري به نظر مي رسد .
شناسه : oai:civilica.com/Paper-ASMJ01-ASMJ01_0556.html
تاریخ ایجاد رکورد : 1393/12/17
تاریخ تغییر رکورد : 1394/9/6
قیمت شيء دیجیتال : دارای قیمت


* محتوای این صفحه توسط کارشناسان این درگاه ویرایش نشده است. لطفا در صورت مشاهده ایراد در محتوا از این طریق اطلاع رسانی کنید.

دیدگاه شما

تست
ورود به درگاه کنسرسیوم
Loding



رمز عبور خود را فراموش کرده ام.
چنانچه تا کنون عضو سایت نشده اید ثبت نام کنید.
درباره کنسرسیوم
ما مجموعه‌ای از كتابخانه‌ها و سازمان‌های دارای منابع اطلاعاتی (کتاب، نشریه، نسخه‌های خطی، عکس، صدا، فیلم و... ) هستیم که با هدف تامین نیازهای پژوهشگران و شهروندان ایرانی برای دسترسی هر چه سریع‌تر به محتوای مورد نظر خود، کنسرسیوم محتوای ملی را تشکیل داده‌ایم. برای رسیدن به این هدف، قصد داریم با بسترسازی مناسب و جلب مشارکت دیگر تولید کنندگان محتوا به گرد آوری، تبدیل، سازماندهی و حفاظت اطلاعات به شکل رقومی و در سطح ملی، بپردازیم.