×
نام و نام خانوادگی
بازخوانی ...
اطلاعات کتابشناختی
عنوان اصلی: اهميت تلويزيون در شكل گيري مصرف فرهنگي كودكان (مطالعه موردي:نقش كارتون هاي تلويزيون در گرايش به مصرف نوشت افزارهايايراني اسلامي)
پدیدآورندگان : سميه ذوالفقاري (پديدآور)
نوع : متن
جنس : مقاله
الكترونيكي
زبان : فارسي
صاحب محتوا :

انتشارات بوم سازه (پایگاه سیویلیکا)

وضعیت نشر : دومين همايش علمي پژوهشي علوم تربيتي و روانشناسي آسيب هاي اجتماعي و فرهنگي ايران
خلاصه : تلويزيون به عنوان پرمخاطب ترين رسانه از موثرترين ابزارهاي انتقال معنا به افراد جامعه به ويژه كودكان است. نمادها وشخصيت هاي كارتون هاي پربيننده با ويژگي هاي اختصاصي شان به زندگي كودكان ورود مي يابند. كودكان در پاسخ به نيازهايگوناگون خود با مصرف كالاهاي فرهنگي (چون اسباب بازي، نوشت افزار، لباس و ...)، آن ها را به زندگي خود راه مي دهند.مصرف فرهنگي همراه با انتقال مفاهيم و ارزش هاي جديدي به اين نسل است؛ ارزش هايي كه ممكن است سنخيت چنداني بافرهنگ جامعه ايراني اسلامي نداشته باشد.اين پژوهش بر آن است كه در مطالعه اي اسنادي با تبيين رابطه ميان نياز به مصرف فرهنگي ، سرمايه فرهنگي و رسانه، بهعنوان سه مولفه اساسي در چرخه بازتوليد نياز به مصرف فرهنگي، و بيان اهميت تلويزيون در شكل گيري مصرف فرهنگيكودكان ، نقش كارتون هاي تلويزيون در گرايش به مصرف نوشت افزارهاي ايراني اسلامي را نمودار سازد.با توجه به شكاف موجود ميان حركت تازه ملي مبني بر معرفي نمادها و شخصيت هاي بومي در قالب طراحي و توليد نوشتافزارهاي ايراني اسلامي، و تداوم حضور پررنگ نمادهاي متعارض غربي در بستر اجتماعي و فرهنگي جامعه ، به نظر مي رسدحمايت تلويزيون از فرآيند معناسازي تجربيات و محصولات فرهنگي، به عنوان جايگاه و فضاي بسترسازي فرهنگي با توجه به متنفرهنگي و ساخت اجتماعي بتواند از مصرف نمادهاي فرهنگي كه هم سو با ارزش هاي جامعه نيستند، بكاهد و به تقويت وبازسازي الگويي منسجم از معنا و تاسيس كانون ارزشي منجر گردد.
شناسه : oai:civilica.com/Paper-PSCONF02-PSCONF02_204.html
تاریخ ایجاد رکورد : 1394/10/30
تاریخ تغییر رکورد : 1394/10/30
قیمت شيء دیجیتال : دارای قیمت


* محتوای این صفحه توسط کارشناسان این درگاه ویرایش نشده است. لطفا در صورت مشاهده ایراد در محتوا از این طریق اطلاع رسانی کنید.

دیدگاه شما

تست
ورود به درگاه کنسرسیوم
Loding



رمز عبور خود را فراموش کرده ام.
چنانچه تا کنون عضو سایت نشده اید ثبت نام کنید.
درباره کنسرسیوم
ما مجموعه‌ای از كتابخانه‌ها و سازمان‌های دارای منابع اطلاعاتی (کتاب، نشریه، نسخه‌های خطی، عکس، صدا، فیلم و... ) هستیم که با هدف تامین نیازهای پژوهشگران و شهروندان ایرانی برای دسترسی هر چه سریع‌تر به محتوای مورد نظر خود، کنسرسیوم محتوای ملی را تشکیل داده‌ایم. برای رسیدن به این هدف، قصد داریم با بسترسازی مناسب و جلب مشارکت دیگر تولید کنندگان محتوا به گرد آوری، تبدیل، سازماندهی و حفاظت اطلاعات به شکل رقومی و در سطح ملی، بپردازیم.