×
نام و نام خانوادگی
بازخوانی ...
اطلاعات کتابشناختی
عنوان اصلی: استفاده از GIS در برنامه ريزي و مديريت سيستم هاي حمل و نقل شهري
پدیدآورندگان : حميدرضا جعفري (پديدآور)
عباس شيخ محمدزاده (پديدآور)
زينب يگانه (پديدآور)
فريبا فتحي (پديدآور)
نوع : متن
جنس : مقاله
الكترونيكي
زبان : فارسي
صاحب محتوا :

انتشارات بوم سازه (پایگاه سیویلیکا)

وضعیت نشر : اولين كنفرانس مهندسي برنامه ريزي و مديريت سيستم هاي محيط زيست
خلاصه : مديريت كارآمد شهر به عنوان يك سيستم پيچيده نه تنها نيازمند جمع آوري اطلاعات بلكه نيازمند ذخيره سازي و به هنگام نمودن و تحليل داده ها است از اين رو براي مديريت سيستم شهر به يك سيتم اطلاعاتي مكاني احتياج است . حمل و نقل به عنوان يكي از زيزسيستمهاي شهري نيازمند يك سيستم اطلاعات مكاني است. اين پژوهش با هدف بررسي كاربرد سيستم اطلاعات جغرافيايي در مديريت و برنامه ريزي سيستم هاي حمل و نقل شهري و آزمون آن در يك منطقه صورت مي گيرد. در اين تحقيق با اتكا به اصول مدلسازي رفتار حركتي مسافرين شهري، امكان ارزيابي ايجاد تغييرات در شبكه با استفاده ازGIS به منظور ارزيابي طرح هاي گسترش ظرفيت شبكه مورد بررسي قرار گرفته است مدلهاي پياده سازي شده بر روي شبكه استانداردSiouxfalls در ايالت South Dakotaو نتايج حاصل از آن نيز به عنوان نمونه در اين تحقيق بيان مي گردد. طرحها(تغييرات) مورد بررسي عبارتند از: ايجاد پل، احداث راههاي جديد، تعريض راهها، تغيير جهت مسير، تغيير مسيرهاي دو طرفه به يك طرفه و برعكس، براي ارزيابي اين طرحها و تغييرات ناشي از آنها از مدل تخصيص ترافيك استفاده شده است. در ايالت South Dakota، سيستم بهينه، بر اساس روش Frank Woif مناسب ترين و كامل ترين مدل براي پياده سازي طرح مي باشد و در اين مورد از ميان طرحهاي ارائه شده، طرح 1 با احداث مسير دو طرفه بينZ2 تاZ7 با ظرفيت عبوري 10000 وسيله نقليه علاوه بر بهبود هزينه كلي بر ميزان تراكم ترافيك تاثير به سزايي دارد،همچنين مشخص گرديد كه توپولوژي شبكه نقش مهمي در عملكرد آن دارد به گونه اي كه اجراي طرح 5 به صورت احداث تقاطع غير مسطح با حذف يك گره از شبكه اوضاع را وخيم تر خواهد كرد.مهمترين نتايج حاصله از اين پژوهش عبارت اند از:1. ارزيابي طرح هاي گسترش شبكه قبل از پياده سازي آنها مي تواند از هدر رفت سرمايه جلوگيري كند.2. مدلهاي پيش بيني تقاضاي سفر براي مدلسازي رفتار حركتي مسافران مي تواند به عنوان پايه و اساس ارزيابي طرح هاي گسترش شبكه مورد استفاده قرار گيرد.3. پياده سازي مدلهاي پيش بيني تقاضاي سفر بر اساس GIS ضمن ارتقاء قابليت هاي نمايشي و تحليلي فرآيندهاي مدلسازي تقاضاي سفر، امكان ارزيابي طرح هاي مختلف شبكه را فراهم مي كند.4. نتيجه حاصل از ارزيابي طرحهاي پيشنهادي گسترش شبكه نشان مي دهد كه طرح هاي مشابه در مكانهاي متفاوت نتايج مختلف دارند.5. لزومأ طرح هاي گسترش شبكه به بهبود عملكرد منجر نمي شوند.6. بعد مكاني در اطلاعات مرتبط با مديريت زير سيستمهاي شهري از اهميت بالايي برخوردار است كه مي تواند عاملي جهت تجميع اطلاعات نامتجانس در زمينه مديريت جامع و كلان نگر در محيط شهري باشد، كه نتيجه آن ايجاد يك GIS شهري است.بنابراين مي توان گفت، ايجاد GIS شهري نقطه عطفي در مديريت زيرسيستم هاي شهري به شمار مي آيد. پياده سازي موفق يك GIS شهري در كشورهاي در حال توسعه مانند ايران با مشكلاتي مواجه است كه مهمترين آنها كمبود داده است. اهتمام به اجراي مفاهيمSDI يا به عبارتي "زير ساختارهاي اطلاعات مكاني" در اين راستا راهگشا است.
شناسه : oai:civilica.com/Paper-ESPME01-ESPME01_136.html
تاریخ ایجاد رکورد : 1387/2/9
تاریخ تغییر رکورد : 1387/2/9
قیمت شيء دیجیتال : فاقد شيء دیجیتالی


* محتوای این صفحه توسط کارشناسان این درگاه ویرایش نشده است. لطفا در صورت مشاهده ایراد در محتوا از این طریق اطلاع رسانی کنید.

دیدگاه شما

تست
ورود به درگاه کنسرسیوم
Loding



رمز عبور خود را فراموش کرده ام.
چنانچه تا کنون عضو سایت نشده اید ثبت نام کنید.
درباره کنسرسیوم
ما مجموعه‌ای از كتابخانه‌ها و سازمان‌های دارای منابع اطلاعاتی (کتاب، نشریه، نسخه‌های خطی، عکس، صدا، فیلم و... ) هستیم که با هدف تامین نیازهای پژوهشگران و شهروندان ایرانی برای دسترسی هر چه سریع‌تر به محتوای مورد نظر خود، کنسرسیوم محتوای ملی را تشکیل داده‌ایم. برای رسیدن به این هدف، قصد داریم با بسترسازی مناسب و جلب مشارکت دیگر تولید کنندگان محتوا به گرد آوری، تبدیل، سازماندهی و حفاظت اطلاعات به شکل رقومی و در سطح ملی، بپردازیم.