×
نام و نام خانوادگی
بازخوانی ...
اطلاعات کتابشناختی
عنوان اصلی: حقوق رقابت در فقه اماميه، حقوق ايران و اتحاديه اروپا(‭Competition Law in Feqh, Iranian and European Union Law‬ [پايان‌نامه])
عنوان: ‭Competition Law in Feqh, Iranian and European Union Law‬
پدیدآورندگان : مهدي : رشوند بوكاني (پديدآور)
دانشگاه امام صادق(ع) (پديدآور)
معارف اسلامي و حقوق (پديدآور)
نوع : متن
جنس : مقاله
catalog
چاپ
صاحب محتوا :

کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

توصیفگر : موقعيت مسلط اقتصادي
Market
Economic
رقابت
Competition
كارايي اقتصادي و رفاه مصرف كننده
بازار
‭dominant position‬
وضعیت نشر : تهران : دانشگاه امام صادق(ع) ، ، ‭۱۳۸۸‬
مشخصات فیزیکی : ‮ ‭۴۵۲‬ص.‬
خلاصه : حقوق رقابت رشته‌ای است که به منظور حفظ و توسعه رقابت جهت حمایت از آزادی‌های اقتصادی کمک به بروز خلاقیت و گسترش نوآوری افزایش کارایی اقتصادی و رفاه مصرف کننده ایجاد شده است. پایه فکری و چارچوب مفهومی حقوق رقابت ابتدا در فضای فکری نظریه اقتصاد خرد نئوکلاسیکی ساخته و پرداخته شده است. بنابراین مبنا، فلسفه و نظریه علی زیر بنایی آن بازتابی از مفروضات، براهین و فلسفه مورد پذیرش در نظریه نئوکلاسیکی و سایر نظریات مربوط است. درک عمیق حقوق رقابت، در گرو آشنایی با مفهوم بازار و نظام حقوقی حاکم بر آن و شناخت و تحلیل نارسایی‌های آن به ویژه قدرتهای سوء استفاده‌گر در یک رویکرد هنجاری به بازار است. در این پژوهش با استناد به علت پذیرش حیل، اصاله الصحه مبنای وضع قاعده ید، منع قیمت‌گذاری، ادله شروط مخالف کتاب و سنت و ... استدلال شده که از نظر فقهای امامیه حفظ کلیت نظم معاملاتی یک مصلحت ضروری محسوب می‌شود و مداخله در آن جایز نیست زیرا اختلال در آن موجب نابسامانی در معاش مردم می‌شود. با وجود این در مواردی که کلیت این نظام با استفاده ناصواب عده‌ای از ساختارهای بازار و قواعد حقوقی در معرض تهدید و اختلال قرار می‌گیرد (مواردی که عقلا تحت عنوان نارسایی حقوق خصوصی از آن یاد می‌کنند) دخالت حاکم اسلامی در قالب تعدیل قواعد و ساختارها به جهت حفظ نظام جایز، بلکه لازم خواهد بود تا از ایجاد عسر و حرج و تضرر مسلمانان و حاکمیت اقلیتی از فعالان اقتصادی بر بازار و سلب آزادی اقتصادی و کاهش کارایی و رفاه مصرف کننده جلوگیری شود
یادداشت :
/مهدی رشوند بوکانی
چکيده : فارسی
شناسه : 610133
تاریخ ایجاد رکورد : 1395/8/21
قیمت شيء دیجیتال : فاقد شيء دیجیتالی


* محتوای این صفحه توسط کارشناسان این درگاه ویرایش نشده است. لطفا در صورت مشاهده ایراد در محتوا از این طریق اطلاع رسانی کنید.

دیدگاه شما

تست
ورود به درگاه کنسرسیوم
Loding



رمز عبور خود را فراموش کرده ام.
چنانچه تا کنون عضو سایت نشده اید ثبت نام کنید.
درباره کنسرسیوم
ما مجموعه‌ای از كتابخانه‌ها و سازمان‌های دارای منابع اطلاعاتی (کتاب، نشریه، نسخه‌های خطی، عکس، صدا، فیلم و... ) هستیم که با هدف تامین نیازهای پژوهشگران و شهروندان ایرانی برای دسترسی هر چه سریع‌تر به محتوای مورد نظر خود، کنسرسیوم محتوای ملی را تشکیل داده‌ایم. برای رسیدن به این هدف، قصد داریم با بسترسازی مناسب و جلب مشارکت دیگر تولید کنندگان محتوا به گرد آوری، تبدیل، سازماندهی و حفاظت اطلاعات به شکل رقومی و در سطح ملی، بپردازیم.