×
نام و نام خانوادگی
بازخوانی ...
اطلاعات کتابشناختی
عنوان اصلی: مديريت و انتقال دانش در سازمانها
پدیدآورندگان : رمضاني , عمران , 1347 - (پديدآور)
نوع : متن
جنس : مقاله
الكترونيكي
زبان : فارسي
صاحب محتوا :

انتشارات بوم سازه (پایگاه سیویلیکا)

وضعیت نشر : اولين كنفرانس توسعه منابع انساني
خلاصه : دانش در يك سازمان عبارت است از واقعيت يا موقعيت دانستن چيزي به هرماه آگاهي و فهم كه از طريق تجربه، مطالعه اكتشاف و ارتباط ذهني بدست آمده و به شكل هاي مختلف ثبت شده باشد، و هدف مديريت دانش، شناسايي، كسب، سازماندهي و ذخيره سازي و انتقال دانش مناسب به منظور بهبودو تغيير ادراكات و عملكرد كاركنان سطوح مختلف سازمان در زمان مناسب مي باشد كه از اين طريق مي توان ضمن پشتيباني و كمك به سازمان در حل مسئله، يادگيري پويا، و تصميم گيري مناسب از خروج دارايي هاي فكري و ذهني از سازمان به هنگام ترك عاملان دانش جلوگيري كرد. با توجه به اين نكته كه همه محتواي ذهني به راحتي قابل شناسايي ، ذخيره سازي و انتقال نيستند و هرچه از دانش تصريحي به طرف دانش ضمني – مفهومي (تلويحي) حركت مي كنيم به همان اندازه مديريت آنها براي به اشتراك گذاري مشكل تر مي شود. دو ديدگاه در مديريت دانش وجود دارد: ديدگاه اول اطلاعات و دانش را يك شي يا چيزي مي داند كه مي تواند كسب و ذخيره شده يا انتقال يابد (دانش تلويحي) ديدگاه دوم را يك فرايند در نظر مي گيرد كه براي هر يك از افراد منحصر به فرد است (دانش تلويحي) كه چگونگي عمل سازمانها د رمديريت و انتقال دانش به دلايلي چون فرهنگ سازماني، ساختارها، خوزه هاي فعاليت و .... از سازماني به سازمان ديگرمتفاوت است اما اصولي وجود دارد كه در هر سازماني بايد مورد توجه قرار گيرد. مديريت دانش از عناصر مختلفي چون توليد دانش، كسب دانش ، ذخيره سازي دانش و انتقال و به اشتراك گذاري دانش تشكيل يافته است كه انتقال دانش بخش مهمي از تصوير بزگ مديريت دانش است بنابراين وقتي كه بحث انتقال دانش مطرح است تصور بر اين است كه دانش مورد نظر قبلا توليد و كسب شده است و آماده انتقال به ديگران يا به پايگاه هاي خاص خود جهت بهره برداري توسط افراد در آينده است كه اين انتقال دانش به شيوه هاي مختلف مي توان اتفاق بيافتد از جمله فرستاندن يا قرار دادن اطلاعات و دانش در محلي با استفاده از شيكه هاي الكترونيكي براي مصرف كنندگان احتمالي و بالقوه ، به اشتراك گذاي دانش با افراد نيازمند احتمالي به صورت غير الكترونيكي انتقال دانش به صورت رو در رو. در هر صورت مي توان گفت انتقال دانش عبارت است از حركت، توزيع و پخش دانش بين افراد و پايگاه هاي دانش مكانيزه و غيره مكانيزه به صورت دو سويه، كه دو نوع راهبرد براي آن قابل تصور است، راهبرد انتقال فرد به اسناد و راهبرد فرد به فرد. كه اين دو راهبرد در مدلي تحت عنوان مدل عمومي انتقال دانش ترسيم است كه مبين اشكال مختلف جريان و انتقال دانش در سازمان است. نقضش متخصصين و دست اندركاران آموزش و توسعه منابع انساني در فرايند مديريت و انتقال دانش بسيار حياتي است. اين نقشه ها ميتواند از طريق انجام فعاليتهاي مختلف ايفا شود. در واقع مديريت آموزش و توسعه منابع انساني مي تواند با توسل به سيستم مديريت دانش در كنار ديگر منابعتامين نيازهاي آموزشي، كمبودهاي اطلاعاتي و دانشي را به موقع برطرف نمايد و منجر به رشد افقي افراد در مشاغل گردد.
شناسه : oai:civilica.com/Paper-CHRD01-CHRD01_012.html
تاریخ ایجاد رکورد : 1385/12/1
تاریخ تغییر رکورد : 1385/12/1
قیمت شيء دیجیتال : دارای قیمت


* محتوای این صفحه توسط کارشناسان این درگاه ویرایش نشده است. لطفا در صورت مشاهده ایراد در محتوا از این طریق اطلاع رسانی کنید.

دیدگاه شما

تست
ورود به درگاه کنسرسیوم
Loding



رمز عبور خود را فراموش کرده ام.
چنانچه تا کنون عضو سایت نشده اید ثبت نام کنید.
درباره کنسرسیوم
ما مجموعه‌ای از كتابخانه‌ها و سازمان‌های دارای منابع اطلاعاتی (کتاب، نشریه، نسخه‌های خطی، عکس، صدا، فیلم و... ) هستیم که با هدف تامین نیازهای پژوهشگران و شهروندان ایرانی برای دسترسی هر چه سریع‌تر به محتوای مورد نظر خود، کنسرسیوم محتوای ملی را تشکیل داده‌ایم. برای رسیدن به این هدف، قصد داریم با بسترسازی مناسب و جلب مشارکت دیگر تولید کنندگان محتوا به گرد آوری، تبدیل، سازماندهی و حفاظت اطلاعات به شکل رقومی و در سطح ملی، بپردازیم.