×
نام و نام خانوادگی
بازخوانی ...
اطلاعات کتابشناختی
عنوان اصلی: EFL Teachers’ Professional Identity (Re)Construction and Matches/Mismatches between Teachers’ and Learners’ Perceptions of Dimensions of Teacher Identity [electronic resource](: A Triangulated Investigation through Questionnaires, Classroom Discourse, and Social Media Mediation)
عنوان: :(باز)ساخت هويت حرفه‌اي معلمان زبان انگليسي و تطابق/عدم تطابق بين ادراك معلمان و زبان‌آموزان از ابعاد هويت معلم(تحقيق مثلثي از طريق پرسشنامه، گفتمان‌ كلاسي، و واسطه رسانه‌هاي اجتماعي)
پدیدآورندگان : سمانه اسلامدوست (پديدآور)
Samaneh Eslamdoost (پديدآور)
Allameh Tabataba'i University (پديدآور)
نوع : متن
جنس : مقاله
catalog
چاپ
صاحب محتوا :

کتابخانه دیجیتالی دانشگاه علامه طباطبایی (ره)

توصیفگر : عامليت
هويت معلم
Identity construction
Agency
teacher identity
تضاد هويت
Identity conflict
ساخت هويت
وضعیت نشر : Tehran : : Allameh Tabatabaei University ، , 2019
مشخصات فیزیکی : xiii, 279 p.
خلاصه : موضوع پویایی (باز)ساخت هویت معلم زبان انگلیسی، برانگیخته شده با عوامل گوناگون، در تحقیقات اخیر برجسته شده است. با این حال، "چيستی" و "چگونگی" این پدیده پویا، هنوز هم برای محققان مبهم است. این پژوهش به بررسی چگونگی تغییر هویت حرفه‌ای معلمان زبان انگلیسی در ایران در تعامل با عوامل شخصی، آموزشی و اجتماعی می‌پردازد و برداشت آنان از عوامل مؤثر در شکل‌گیری هویت حرفه‌ای آنها را بررسی می‌کند. بعلاوه، این پژوهش به بررسی چگونگی مدیریت تضادهای هویتی به وجود آمده برای معلمان زبان انگلیسی در زمینه‌های آموزش زبان، چگونگی ارزیابی مواضع و نقش آنها به عنوان معلم زبان انگلیسی در زمینه انگلیسی به عنوان زبان بین ‌المللی در ایران، و برداشت آنان از عاملیتشان در ارتباط با زبان آموزان می‌پردازد. جایگاه زبان انگلیسی در ایران تحت تأثیر موازین عقیدتی است. اما در مورد روند پویای شکل‌گیری هویت معلمان زبان انگلیسی در مؤسسات زبان ایرانی، اطلاعات کمی در دست است. برای رفع این شکاف، برداشت ۱۹۵ معلم زبان انگلیسی، تأملات ۳۶ معلم زبان انگلیسی در مورد هویت حرفه‌ای، عاملیت عملی ۲۰ معلم زبان انگلیسی، و همچنین برداشت ۱۷۴ زبان آموز از عاملیت معلمان از طریق پرسشنامه هویت معلم، شبکه‌های اجتماعی و مشاهدات کلاسی و همچنین پرسشنامه ارزیابی عاملیت معلمان از نظر زبان‌آموزان مورد بررسی قرار گرفت. داده‌های به دست آمده از پرسشنامه‌های هویت معلم براساس روش‌های آماری مورد بررسی قرار گرفت. علاوه بر این، رویکرد جایگاهی سه‌گانه مبتنی بر گفتمان بمبرگ (۱۹۹۷) برای بررسی تأملات معلمان در روند پیشرفت هویت حرفه‌ای خود به کار گرفته شد. سرانجام، از تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف (۲۰۰۷) برای اعتبار‌سنجی راهبردهای گفتمان استفاده شده توسط معلمان زبان انگلیسی برای تبیین هویت عامل خود در تعامل با زبان آموزان استفاده شد. یافته‌ها نشان می‌دهد که چگونه برداشت معلمان زبان انگلیسی از هویت حرفه‌ای خود ناشی از تعامل پویا با اعتقادات شخصی آنها، عقاید آموزشی، سوابق آموزشی، سیاست‌های خرد و کلان آموزش زبان و انتظارات اجتماعی فرهنگی است و چگونه این هویت‌ها قابل تغییر است. علاوه بر این، برای بررسی چگونگی عدم تقارن در برداشت از عاملیت بین معلمان و زبان‌آموزان در ایران که می تواند بر هویت عامل معلمان تأثیر بگذارد و در ساخت دانش نقش داشته باشد، این پژوهش از دیدگاه اجتماعی-فرهنگی بررسی عاملیت و رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی برای بررسی هویت عامل و جایگاه معلمان ایرانی در تعاملات آموزشی کلاس و همچنین در ارتباط با شیوه‌های آموزشی، قوانین مؤسسات و ارزش‌های ایرانی و فرهنگی استفاده کرده است. تحلیل داده‌ها نشان می دهد که معلمان زبان انگلیسی با تضادهای اعتقادی شخصی و انتظارات بیرونی، چه نهادی و چه اجتماعی، درگیر هستند. تحلیل تاملات معلم بر روی جایگاه خود و تحلیل گفتمان کلاس نیز نشان داد که معلمان زبان انگلیسی در هنگام مواجهه با عدم تطابق بین سیاست‌ها و قوانین، هویت حرفه‌ای آنها و الزامات کلاسی، عاملیت خود را در دستور کار قرار می‌دهند تا در برابر مقررات مقاومت کنند، واکنش نشان دهند یا مذاکره کنند و شیوه های تدریس را تغییر دهند. تعامل معلمان با سیاست‌های نهادی محیط‌های آموزشگاه‌ها در ایران، هویت‌های عامل مؤثر و مطلوب آنها را در ارتباط با زبان آموزان، مؤسسات و زمینه‌های بزرگ‌تر فرهنگی اجتماعی ایرانی پیچیده می‌کند. نتایج ضمنی این یافته‌ها برای تدریس و تحقیق با توجه به نیاز معلمان به پیشرفت حرفه‌ای در محیط‌های متاثر از سیاست و لزوم توجه به هویت معلم در سیاست گذاری زبان مورد بحث قرار می گیرد
یادداشت :
/ سمانه اسلامدوست
Includes bibliographical references and index:p.240-279
شناسه : 790158
تاریخ ایجاد رکورد : 1398/10/27
قیمت شيء دیجیتال : رایگان


* محتوای این صفحه توسط کارشناسان این درگاه ویرایش نشده است. لطفا در صورت مشاهده ایراد در محتوا از این طریق اطلاع رسانی کنید.

دیدگاه شما

تست
ورود به درگاه کنسرسیوم
Loding



رمز عبور خود را فراموش کرده ام.
چنانچه تا کنون عضو سایت نشده اید ثبت نام کنید.
درباره کنسرسیوم
ما مجموعه‌ای از كتابخانه‌ها و سازمان‌های دارای منابع اطلاعاتی (کتاب، نشریه، نسخه‌های خطی، عکس، صدا، فیلم و... ) هستیم که با هدف تامین نیازهای پژوهشگران و شهروندان ایرانی برای دسترسی هر چه سریع‌تر به محتوای مورد نظر خود، کنسرسیوم محتوای ملی را تشکیل داده‌ایم. برای رسیدن به این هدف، قصد داریم با بسترسازی مناسب و جلب مشارکت دیگر تولید کنندگان محتوا به گرد آوری، تبدیل، سازماندهی و حفاظت اطلاعات به شکل رقومی و در سطح ملی، بپردازیم.